En liten filosofihörna


Har jag haft idag.

Filosoferat över hur en liknande uppväxt präglar olika personer. Vad är det som avgör?

2 barn växker upp "lika" älskade "lika" populära osv. Ett av barnen blir mördare, den andra inte. Kan man födas genuint ond? Måste vi verkligen präglas av omgivningen?
Klart att man påverkasa, ja det gör man. Jag tror dock att man är sin egen lyckas smed, kanske lätt att säga, men det tror jag faktiskt. jag menar OM något hemskt händer mig så kan jag välja hur mycket den händelsen kommer att prägla mitt framtida liv, det kommer oavsett prägla, det kommer man inte bort ifrån.
Nu kommer säkert folk tänka "hon vet ingenting, hon har inte varit med om en vinterstorm i sitt liv"
Man får tro vad man vill, men jag är övertygad om att man kan ändra sitt destruktiva liv till något som kan likna lycka. För det är väl det som gör oss människor? Att vi kan välja.

Ska fundera lite till på detta, det var interssant.

(Kisse, inte lämna matte för länge med sina egna tankar)

Kommentarer
Postat av: josse

jag håller helt och hållet med. sen finns det vissa situationer som vissa råkar ut för som kanske skadar en mer än andra. men jag förstår vad du menar och vad du syftar på.

2009-10-03 @ 19:14:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0